Stal Rzeszów w sezonie 2022/2023 odnotowała przychód w wysokości 19,39 mln. To drugi wynik na zapleczu Ekstraklasy. Pojawił się najnowsze raport Grant Thornton dla Fortuna 1. Ligi.
194,1 mln złotych. Tyle wyniosły łączne
przychody klubów Fortuna 1. Ligi w sezonie 2022/2023. To blisko 20% więcej niż we wcześniejszym sezonie. Sporą część z tego "tortu" zgarnęła
Stal Rzeszów, która w ubiegłym sezonie zanotowała przychód w wysokości 19,39 ml złotych.
Wisła Kraków z największym budżetem
- Wisła Kraków okazała się zdecydowanym liderem tegorocznego rankingu klubów Fortuna 1. Ligi pod względem przychodów. Osiągnęła sprzedaż wyższą niż łączne wpływy sześciu klubów ligi o najniższych przychodach - informują audytorzy z Grant Thornton odpowiedzialni za sporządzenie raportu dotyczącego zespołów grających na zapleczu PKO BP Ekstraklasy.
Wisła Kraków wypracowała przychód na poziomie 35,9 mln złotych. Aż 70% budżetu "Białej Gwiazdy" stanowił przychody komercyjne, czyli wpływy z umów sponsorskich i reklamy oraz przychody spoza dnia meczowego (np. sprzedaż gadżetów klubowych, dotacje z budżetów miast itp.).
- Kolejnymi znaczącymi segmentami były najwyższe w sezonie przychody z dnia meczowego (5,4 mln zł) oraz przychody transferowe (3,6 mln zł). Warto zwrócić uwagę, że nawet gdyby pominąć wpływy z transferów, Wisła i tak miałaby wyraźną przewagę nad resztą stawki - zauważają w Grant Thornton.
Stal Rzeszów z drugim wynikiem
Na drugim miejscu w rankingu klubów Fortuna 1. Ligi z największymi przychodami uplasowała się Stal Rzeszów. Przychody biało-niebieskich w sezonie 2022/2023 wyniosły 19,39 mln zł.
- Beniaminek zawdzięcza to osiągniecie wysokim przychodom komercyjnym (16,2 mln zł) oraz ze zintegrowanych praw mediowych i marketingowych (2 mln zł). Wpływy komercyjne były również drugimi największymi przychodami w tej kategorii w całej lidze - informuje Grant Thornton.
Wśród wpływów komercyjnych wymienić należy m.in. środki pozyskane przez klub od sponsorów. Łącznie mówimy tu o 6,5 mln złotych.
- Z klubem współpracuje ok. 35 firmy, a sponsorem głównym, którego logotyp widniał na koszulkach meczowych, jest spółka działająca na rynku telekomunikacji światłowodowej FIBRAIN - wyliczają autorzy raportu.
- Klub otrzymał także 1,1 mln zł ze środków samorządowych z tytułu promocji miasta Rzeszów.
Prezes Rafał Kalisz stawia na akademię
Prezes Stali Rzeszów Rafał Kalisz wielokrotnie podkreślał, że buduje klub z myślą o przyszłości i niezwykle istotny jest dla niego rozwój akademii i wychowywanie nowych, młodych piłkarzy.
- Strategią rozwoju Stali Rzeszów jest budowa silnej akademii i postawienie na szkolenie młodzieży - słusznie zauważają w Grant Thornton.
- W związku z rozwojem tego projektu Stal otrzymała dotacje oświatowe w wysokości 5,7 mln zł oraz wygenerowała przychody w kwocie 1,4 mln zł.
Średnio 4 tys. kibiców na meczach Stali
W raporcie Grant Thornton dla Fortuna 1. Ligi ujęta została również frekwencja na meczach pierwszoligowców.
- Kibice coraz bardziej tłumnie goszczą na stadionach Fortuna 1 Ligi. W minionym sezonie średnio każdy mecz oglądało 3,5 tys. osób, czyli o 25% więcej niż rok wcześniej - czytamy w raporcie.
Najwyższą średnią frekwencję odnotowała Wisła Kraków, której mecze ligowe oglądało średnio 12 527 kibiców. Koleny miejsca zajęły ŁKS Łódź (9 094) i Ruch Chorzów (8 609).
W tej klasyfikacji Stal Rzeszów plasuje się na solidnej szóstej pozycji. Wyprzedziły ją także Arka Gdynia (średnio 4 808 widzów na mecz) oraz Podbeskidzie Bielsko-Biała (4 014).
Mecze Stali Rzeszów w sezonie 2022/2023, biorąc pod uwagę wszystkie mecze u siebie (łącznie z rozgrywkami Pucharu Polski), oglądało łącznie 71 753 widzów. W spotkaniach ligowych było to średnio 3 993 kibiców.
1 mln złotych przychodu z dnia meczowego
Warto również zwrócić uwagę na przychody z dnia meczowego, czyli wpływy ze sprzedaży biletów, karnetów, loży VIP oraz cateringu na stadionie.
- Najwyższe przychody z dnia meczowego osiągnęła Wisła Kraków (5,4 mln zł), ŁKS Łódź (3,1 mln zł) i Ruch Chorzów (2,9 mln zł). Najniższe przychody z tego segmentu natomiast uzyskała Skra Częstochowa i Sandecja Nowy Sącz. Obie drużyny z dnia meczowego wypracowały zaledwie 0,1 mln zł przychodu - informuje Grant Thornton.
Jak w tej klasyfikacji wypada Stal Rzeszów? Też całkiem przyzwoicie, bo plasuje się na 6. pozycji z wynikiem 1 mln zł.
Podkarpacki klub wyprzedziły także Arka Gdynia i Zagłębie Sosnowiec, które z dnia meczowego odnotowały przychody w wysokości odpowiednio 1,8 i 1,5 mln zł.
800 tys. zł z Pro Junior System
Stal Rzeszów była wysoko także w klasyfikacji Pro Junior System, czyli w programie wspierania młodych piłkarzy.
W tej kategorii zwyciężył GKS Tychy, który otrzymał łącznie kwotę 2,13 mln złotych. Kolejne miejsca zajęły Arka Gdynia (1,78 mln), Skra Częstochowa (0,78 mln - byłoby o 50% więcej, ale Skra spadła z ligi), Chrobry Głogów (1,24 mln oraz ŁKS Łódź (1,03 mln).
Ostatecznie w klasyfikacji Pro Junior System za sezonie 2022/2023 Stal Rzeszów uplasowała się na 6. pozycji i zgarnęła od PZPN kwotę 800 tys. zł.
To z pewnością efekt polityki klubu, który decydował się wprowadzać do pierwszej drużyny młodych zawodników. Wyniki w sezonie 2023/2024 powinny być jescze lepsze, bo w barwach Stali występuje coraz więcej młodzieżowców.